Pavlovatårta

Igår blev jag bjuden på middag hos mina kusiner och erbjöd mig då att ta med mig efterrätt som tack - och det ville de gärna! Bestämde mig för en stor pavlova med passionsfruktscurd och bär på toppen, tyvärr fanns det nästan inga bär att köpa och bären här hemma är inte riktigt klara. Så det fick bli björnbär, granatäpple och saltade pistagenötter på toppen och det blev en härlig kombination!
 
 
PAVLOVA
4 äggvitor
2.5 dl socker
1 msk maizena/potatismjöl
1 tsk vinäger
 
Sätt ugnen på 180 grader- Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt hälften av sockret under vispning på högsta hastighet. Efter ett par minuter tillsätter du rsten av sockret och vispar ytterliggare några minuter till en tjock och glansig smet. Vispa ner på låg hastighet maizenan och vinägern.
 
Rita upp en cirkel på 20 cm på ett bakplåtspapper och lägg på en plåt. Fyll cirkeln med smeten, smeten ska vara högre på sidorna än i mitten. Jobba inte allt för länge med smeten. Sätt in i ugnen på lägsta falsen och sänk sedan värmen till 150 grader. Grädda marängen i 75 minuter och låt sedan svalna på torr plats.
 
Under tiden marängen bakar gör du passionsfruktscurden. Du kan självklart fylla skalet med vad du vill, förslagsvis lemoncurd eller rabarberkompott.
 
Fyll marängens mitt med curden. Vispa grädde åt det lite lösare hållet och klicka ut över curden. Dekorera med vad du vill, jag valde som sagt björnbär, granatäpple och grovhackade pistagenötter. Kan verkligen rekommendra denna kombination, både till utseende och smak!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Alltså såhär lagom till eftermiddagsfikat är det farligt att gå in på din blogg.. Inget håller ju måttet om det inte kommer från Astrids bageri..

2014-08-21 @ 14:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0