Vanilj Marsipan Jordgubb Cupcakes


Med insipation från Sockerrus ställde jag mig igår för att göra cuppisar, då hann jag bara göra själva muffinsen så frostingen gjorde jag idag. Jag var tvungen att åka till stallet när jag satt in dem i ugnen så min lillebror blev ansvarig för att ta ut dem vid rätt tidpunkt. Det ska bli spännande att smaka dem!

Jag hade marsipan över från tårtan så det fick bli vaniljcupcakes med marsipan, fyllda med jordgubbskompott och frostingen är whipped cream cheese.

CUPCAKES
4.5 dl vetemjöl
3 dl socker
2.5 tsk bakpulver
150 g rumstempererat smör
2 dl mjölk
1.5 tsk vaniljpulver
2 ägg
120 g marsipan

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver tillsammans med smöret till en jämn deg. Tillsätt 1 dl mjölk och rör jämt. Vispa ihop äggen och vaniljpulvret med resten av mjölken. Blanda och rör ihop de två smetarna, när det är en fin jämn smet - fördela smeten i formar (12-14 st normalstora). Fyll ca 2/3. Skär marsipanen i små kuber och fördela dem i formarna. In i ugnen i 17-23 minuter.



JORDGUBBSKOMPOTT
200 g jordgubbar
1 tsk marsanpulver

Blanda jordgubbar och marsanpulver i en kastrull och låt koka upp. Låt svalna. Gör hål i cuppisarna med en vass kniv och fyll med kompott, lägg på locket igen.

WHIPPED CREAM CHEESE FROSTING
3 dl vispgrädde
en knivsudd bakpulver
300 g färkost
0.5-1 tsk vaniljpulver
2 dl (3 dl om den ska spritsas) florsocker

Vispa grädde och bakpulver hårt (bakpulvret hindrar grädden från att bli smör). Blanda florsocker och vaniljpulver i en annan skål och rör ner färkosten tills det är jämnt. Vänd ihop färskostblandningen med grädden tills det är jämnt, om du rör för mycket kan det bli rinnigt. Om du tycker frostingen är för lös kan du ställa in den i kylen en stund.



Kommentarer
Postat av: Elinore

GUD vad fin blogg :D jag gillar den!!!!

2012-04-25 @ 16:29:20
URL: http://etraningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0