Hamburgerbröd

Jag var hemma i Stockholm härom veckan och då bjöd jag och min familj släkten på laxhamburgare med tillbehör. Jag gjorde då hamburgerbröd själv för första gången och de blev så goda och uppskattade.
 
 
HAMBURGERBRÖD
850 g vetemjöl special
25 g strösocker
15 g salt
40 g jäst
5 dl standardmjölk
50 g honung
75 g neutral olja
 
1 ägg
1 nypa salt
1 skvätt vatten
 
Lös upp jästen med ljummen mjölk i en bunke. Blanda resten (ej penslingen) och tillsätt till jästmjölken och jobba i maskin på medelhastighet i 10 minuter tills degen är eleastisk och släpper från kanten. Låt jäsa under plastfolie i 30-60 minuter tills den har dubblat sin storlek. Knåda degen lätt för hand och dela in den i bitar á 70 g som du rullar till bollar som du placerat på en bakplåt. Platta till bullarna med handen och låt jäsa under bakduk i 60-80 minuter eller tills de dubblat sin storlek. Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, salt och vatten med en gaffel, pensala bullarna. Grädda bullaran i 6-8 minuter, tills de nått en innertemperatur på 93 grader. 
Teos "favoritmat" är bröd, så han var minst sagt lite sugen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0