Toscakaka

I helgen gjorde jag en toscakaka till pappa eftersom han älskar tosca. Den blev en rikitg hit! Detta blir också mitt bidrag till Månadens sötsak.
 
 
TOSCAKAKA
100 g smör
2 ägg
1.5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.25 tsk vaniljpulver
0.5 dl grädde eller mjölk
 
200 g smör
2 dl socker
2 msk vetemjöl
0.5 dl sirap
2 msk grädde eller mjölk
70 g hackade nötter
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sedan ihop mjöl, vaniljpulver och bakpulver och tillsätt sedan detta i smeten med vätskan och det smälta avsvalnade smöret. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min.
 

Förbered under tiden glasyren. Hacka nötterna grovt, jag använde hasselnötter och mandlar. Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull. Värm massan under försiktig omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat, ca 5 min. Det ska inte koka. Ta ut kakan ur ugnen och bred glasyren över den. Flytta upp kakan till mitten av ugnen och grädda ytterligare 15 min eller tills den fått färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0