Syltkakor med krusbär och kardemumma

"Lite kardemumma sätter guldkant på det mesta" är mitt livsmotto. Allt blir godare med kardemumma, framförallt saker som innehåller syrliga bär så som hallon, och i detta fallet krusbär. Jag hade tidigare i veckan gjort krusbärssylt och ville använda den i bakning och vad passar bättre än just syltkakor?
 
 
SYLTKAKOR MED KRUSBÄR OCH KARDEMUMMA
4.5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk grovmalen/stött kardemumma
200 g rumstempererat smör
ca 20 tsk sylt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna, skär smöret i mindre bitar och kråda snabbt ihop det till en deg. Rulla till bollar stora som valnötter eller något mindre. Tryck ett hål i mitten och laga ev sprickor lite lätt så inte sylten rinner ut. Fyll hålet med sylt av valfri sort, hallonsylt är klassiskt men jag använde mig av krusbärssylt som blev fantastiskt gott! Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0