Semlor och kardemummabullar

I förra veckan bestämde jag mig för att bjuda min engelska familj på semlor så jag modifierade mitt gamla favoritrecept och jag skulle vilja säga att det här kan vara det ultimata receptet. Tyvärr verkar det bli något fel på min koppling från kamera till dator för nästan alla bilder blir helt svarta när jag för över dem(?). Förhoppningsvis kan jag lösa det den här veckan och då kommer det många fina bilder in på mästerverken!
 
 
SEMLOR
50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
1.5 dl socker
1-2 krm salt
1-2 tsk stött kardemumma
10-12 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornsalt
 
Smula jästen i en bunke och häll saltet ovanpå. Smält matfettet i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och värm det till 37 grader. Häll lite av degvätskan till jästen och rör tills det löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, kardemumma och vetemjöl blandat med hjorthornsaltet. Häll inte i all vetemjöl på en gång utan ta i lite efter hand. Arbeta degen till den släpper från kanten på bunken, hellre lite för lös än tvärt om. Låt jäsa 40-50 minuter under bakduk till dubbla storleken.
 
Knåda degen smidig med lite mjöl. Dela upp delen i lagom stora bitar och rulla dem till bollar och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Mina vägde mellan 52-58 gram vilket jag tyckte var lagom. Låt bullarna jäsa ca 20-30 minuter under bakduk. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
 
Grädda bullarna i 250 grader i 7-10 minuter, beroende på storlek. Låt bullarna svalna helt, helst på bakgaller innan du skär av locket och fyller dem.
 
 
Av hälften av degen gjorde jag kardemummabullar som blev supergoda!
 
KARDEMUMMAFYLLNING
200 g rumstempererat smör
1.5 dl socker
1-2 msk stött kardemumma
1-2 msk vetemjöl
 
Rör ihop allting och smaka av (mums!). Bred ut på din utkavlade deg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0