Rye buttermilk loaf

Januaris tema för Månadens sötsak är "Något för alla" och jag väljer att tolka det som något alla kan klara av och det är just vad det här brödet är. 
 
Jag bakar sällan bröd just för jag inte riktigt känner mig hemma på det området men börjar bli mer intresserad. Köpebröd är dels väldigt dyrt och inte speciellt hälsosamt alla gånger. Just det här brödet går att variera i det oändliga och jag kan verkligen rekommendera det. Samma sak här, min kamera och dator vill inte sammarbeta så bättre biler kommer (förhoppningsvis!).
 
 
RYE BUTTERMILK LOAF 2 stycken
6 dl vetemjöl
6-8 dl rågmjöl
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 dl linfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl valnötter
1 dl torkade tranbär
0,75 dl skurna torkade aprikoser
8 dl filmjöl/buttermilk
1 dl sirap
 
Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop alla ingredienser och fyll upp två bakplåtsklädda limpformar, strö ev över frön/mjöl. In i ugnen i 40-60 minuter. Låt svalna helt innan du skär upp dem.
 
Det här brödet kan som sagt varieras något otroligt, du kan använda den mjölsort du känner för, lägga till eller ta bort nötter/frön/frukt. Sirapen går att utesluta eller bytas ut mot till exempel lingonsylt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Annica

Jag bakar en hel del men sällan bröd. Detta lät supergott och kommer absolut att prövas!

Svar: Samma här, tror det är tredje gången jag bakar bröd. Kan verkligen rekommendera det här brödet - perfekt nybörjarbröd! Lycka till!
patisseries.blogg.se

2014-01-30 @ 00:54:01
URL: http://nannica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0