Pannacottakräm med champagne- och jordgubbsgele

Över jul nu har jag varit hemma i Sverige och igår var jag på middag med ett gäng av mina kompisar och ajg ahde fått i uppdrag att göra desserten. Pannacotta önskades och det blev en variant på det. Efterrätten blev mycket uppskattad och fick mycket beröm. Champagne- och jordgubbsgelen tyckte jag blev väldigt fräsch och den kommer jag göra igen, men om den ksa användas på en tårta och inte flyta ut skulle jag ta lite mer gelatin.
 
Utan gelén
 

VANILJPANNACOTTAKRÄM 6-8 portioner
2 gelatinblad
3 dl grädde
1 dl socker
1 ekologisk vaniljstång
Ev. några jordgubbar
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp grädden, socker och vaniljfrön och stång. Lyft upp gelatinbladen och lägg dem i gräddbland ningen och rör om. Häll upp i glas/formar och ställ i kylen minst 1-2 timmar innan de dekoreras eller serveras. Jag lade även jordgubbsbitar i glasen innan jag hällde på grädden vilket blev väldigt bra!
 
JORDGUBBS- OCH CHAMPAGNEGELÉ
1 gelatinblad
225 g frysta jordgubbar
1 dl champagne/mousserande vin
0.5 dl socker
 
Koka upp jordgubbar, champagne och socker så jordgubbarna blir mjuka. Sila det så du får kvar vätskan och tillsätt gelatinbladet. Häll ovanpå pannacottan. Den går även utmärkt att ha i botten av pannacottanmen tänk då på att låta den stelna 1-2 timmar i kylen innan du häller på gräddblandningen.
 
 
 

Från instagram
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0