Cinnamon Apple Crisps

Jag försöker att var lite nyttigare framförallt i veckorna, men samtidigt tycker jag om att ha något att smått att äta på kvällen. Idag prövade jag att göra äppelchips, det vill säga torkade äppelskivor. Jag lyckades bränna några, men tror ajg har lärt mig något till nästa gång iallafall - jag ska inte skiva de så tunt alternativt inte låta de vara inne så länge i ugnen.
 
Äppelchipsen blev i vilket fall som helst mycket goda och krispiga! Jag använde mig av äppelsorten Jazz som kommer från Nya Zealand, nästa gång ska jag prova en syrligare sort.
 
 
För att göra dessa chips behöver du skiva ett äpple tunnt (1-3 mm) och ev strö över kryddning. Jag pudrade över lite kanel på mina, nästa gång ska jag nog pröva kardemumma som är min favoritkrydda. In i ugnen på en bakplåtsklädd plåt i 150 grader tills de blivit krispiga men inte brända, för mig tog det endast 30 minuter men tror det är vanligare med 1-2 timmar. Ha ugnsluckan ngt öppen men hjälp av t.ex. en handduk så fukten kan passera ut. Ät som snacks eller servera till exempel tillsammans med glass.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0