Rågbullar

Har tänkt att jag ska baka mer bröd och bli bättre på det och idag slog jag till på rågbullar. De är väldigt enkla att göra och mycket uppskattade. Min mormor skrek precis in till mig "Jättegoda Astrid, perfekt balans mellan skorpa och mjukhet!". Det lät som ett bra betyg!
 
 
RÅGBULLAR
25 g jäst
2 dl vatten
2 dl mjölk
1.5 tsk salt
50 g smält smör
3 dl rågmjöl
6-7 dl vetemjöl
Havregryn, havrekli eller likande som garnering
 
Smula ner jästen i en bunke, blanda vatten och mjölk och värm det till fingervarmt. Blanda med jästen tills den har lösts upp. Tillsätt smör, salt och rågmjöl. Blanda ordentligt. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills degen blivit smidig. Arbeta degen några minuter så glutentrådarna blir starka. Låt degen jäsa 45-60 minuter.
 
Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord, dela degen i fyra delar. Rulla delarna till längder, ca 30 cm långa. Lägg de fyra längderna på en plåt med bakplåtspapper med 2-3 cm mellanrum och dela dem i 6 bitar vardera. Låt dem jäsa under bakduk 30 minuter. Sätt ugnen på 230 grader.
 
Pensla brödet med vatten och sprinkla över lite havregryn elelr liknande. Jag använde havrekli. Baka dem i mitten av ugnen 20-25 minuter och låt de sedan svalna på plåten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0