Kanellängder

Två kanellängder som båda blev super, dock ena enligt mig något mer supergod. Jag gjorde flätorna på två olika vis och jag tycker den när man klipper i en rulle blev bäst.
 
 
KANELLÄNGDER 2 gigantiska längder

50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1.5 dl strösocker
1-2 tsk stött kardemumma
13–16 dl vetemjöl
 
200 g smör
2 dl strösocker
20-30 g vetemjöl
20-30 g kanel
 
Smula jästen i en bunke och strö över saltet. Smält smöret och häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt socker, kardeumma och mjölet, litet i taget. Arbeta till en smidig deg, den är klar när du peter på den och inget fastnar på fingrarna. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.
 
Lägg smöret till fyllningen i en skål om det inte är mjuk så går det bra att mikra i några sekunder se upp så det inte blir rinnande. Tillsätt socker, vetemjöl och kanel och rör ihop med en sked.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den i någon minut. Dela degen i två eventuellt tre delar delar. Kavla ut bitarna till en rektangulära plattor på ett mjölat bakplåtspapper. Bred på fyllningen antingen i mitten av degplattan och skär skåror och fläta ihop den geno att lägga varannan flik över varandra. Det andra alternativet är att bra fyllnignen över hela rektangeln och rulla ihop den för att sedan klippa nästan hela vägen igenom och lägga "bullarna" varannan höger varannan vänster.
 
Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt på pärlsovker om du gillar det. Jag strödde över lite strösocker för att sedan grädda dem i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0