Snurrkakor

Min bror tar studenten i juni och jag har bestämt att temat ska vara mintgrön/vit/silver och ja - jag har ganska gott om tid just nu. De här kakorna ska frysas in och tas fram när dagen är kommen. I vanliga fall så rullar man in rullen i strössel eller färgat strösocker men eftersom mina ska frysas så finns risken att det blir kladdigt när de tinas så dessa får vara neutrala. 
 
 
SNURRKAKOR
7.5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2.5 dl socker
250 g smör
1 ägg
0.25-0.5 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
Pastafärg och eller någon smakessens
Strössel/Socker

Blanda mjöl och bakpulver, ställ åt sidan. Vispa rumstempererat smör vitt och fluffigt och tillsätt sockret lite i taget. Vispa i ägg och vaniljen. Vispa därefter ner mjölet lite i taget. Forma till en deg och dela i två delar. Lägg ena biten åt sidan och blanda i ev. essens och pastafärg. Vispa tills färgen fördelat sig fint och forma till en deg.

Kavla ut degarna var för sig mellan två bakplåtspapper till rektanglar (ca 40x25cm.) Lägg i kylen (med papperet kvar) och låt ligga minst en timme. Ta ut degen och dra bort de översta papperen. Lägg den färgade degen över den ofärgade och använd kaveln för att trycka ihop dem. Ta bort övre papperet och rulla försiktigt ihop till en rulle. Häll strössel/socker i en avlång form och rulla degen i det. Täck sedan rullen i bakpapper och linda sedan in i plast. Låt ligga i kylen ett par timmar. Skär 1 cm breda kakor och lägg på pappersklädd plåt. Grädda på 180 grader i ca 10 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0