Vintertårta med prinsesskrona

I somras pratade jag med min kusin om att hon ville ha en prinsesskrona på sin födelsedagstårta, jag tror hon hade glömt det men inte jag. Igår firade vi hennes och min mormors födelsedag och jag slog till och gjorde en krona till tårtan. 
 
Det fick bli en riktigt vintrig tårta med blåbärskompott och blåbärsmousse på första lagret och citronmousse på det andra. Den blev riktigt fräsch och citronmoussen fick extra många komplimanger. Tårtan är täckt av marsipan och blommorna och kronan är gjorda av flowerpaste. 
 
 
TÅRTBOTTEN 18-24 cm beroende på hur hög du vill ha den
4-5 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker i 5-10 minuter. Sikta ner mjöl och bakpulver och blanda försiktigt. Grädda i ugnen 35-55 minuter beroende på ugn. Min var inne 40-45 minuter. 
 

 
 
BLÅBÄRSKOMPOTT 
250 g blåbär, färska eller frysta 
0.75 dl strösocker 
saft av ½ citron 
1 tsk potatismjöl 

Koka upp blåbären med socker och citronsaft och låt koka ungefär en minut. Rör ut potatismjölet med lite av saften som blir när man värmer blåbären. Häll i lite av redningen i den kokande kompotten och rör om. Låt puttra tills önskad konsistens är uppnådd. Den ska bli som en lite rinnigare sylt. 
 
Bre på den underska bottendelen innan du häller på blåbärsmousssen. 
 
BLÅBÄRSMOUSSE 1 lager
4 gelatinblad 
250 g blåbär
0.75 dl socker
3 dl vispgrädde
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Tina blåbären om du använder frysta. Mixa blåbären till en puré och koka upp den tillsammans med sockret, låt småputtra några minuter och dra sedan åt sidan. Lägg ned urkramade gelatinblad i den varma purén och rör till de smält. Ställ åt sidan för att svalna. Vispa grädden och rör sedan ned blåbären till en jämn moussesmet. Ställ i kylen ett tag för att den ska sätta sig lite innan du fyller tårtan. 
 
CITRONMOUSSE 1 lager
4 dl vispgrädde
1 dl gelésocker Multi
4 msk citronsaft
 
Häll ner allt i en kastrull och blanda. Koka upp det och häll sedan upp i en skål och ställ i kylen tills den är kall. Vispa upp moussen till en fast konsistens och fyll tårtan. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0