Pistagetoscakaka

Min pappa ÄLSKAR toscakakor i alla dess former så häromdagen tänkte jag överraska honom med en. Jag använde det jag hade hemma och jag hade en hel del pistagenötter (osaltade skalade) och eftersom min pappa också älskar pistagenötter så fick de ersätta mandeln. Det blev mycket lyckat och kakan fick 5 av 5 poäng! Tyvärr så blev inte bilderna därefter, solen hade hunnit gå ner och det var mörkt men jag tror man kan skymta vad det ska föreställa iallafall!
 
Denna kaka blir även mitt bidrag till Månadens sötsak som denna månad har temat mjuka kakor. 

 
 
PISTAGETOSCAKAKA
100 g smör
2 ägg
1.5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 dl grädde eller mjölk
 
200 g smör
2 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk grädde eller mjölk
70 g hackade pistagenötter
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sedan ihop mjöl och bakpulver och tillsätt sedan detta i smeten med vätskan och det smälta avsvalnade smöret. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min.

Förbered under tiden glasyren. Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull. Värm massan under försiktig omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat, ca 5 min. Det ska inte koka. Ta ut kakan ur ugnen och bred glasyren över den. Flytta upp kakan till mitten av ugnen och grädda ytterligare 15 min eller tills den fått färg. Mitt recept på glasyr är en dubbel sats men jag tycker det var alldeles lagom!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Älskar pistage! Verkar väldigt gott.

Svar: Ja visst är det gott? Pröva - hemma pratas det fortfarande om den!
patisseries.blogg.se

2013-01-24 @ 10:01:33
URL: http://sakerjagbakar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0