Fyllda vaniljbullar

När jag gjorde semlor tog jag halva degen och gjorde vaniljbullar av. Denna gång gjorde jag egen vaniljkräm som var superenkel och god. Kan verkligen rekommendera de här bullarna - enkla men ändå så uppskattade!
 


VANILJKRÄM
7 äggulor
1.5 dl maizena
1.5 dl strösocker
5 dl mjölk
1 vaniljstång (jag tog ca 0.5 tsk vaniljpulver)
50 g smör

Vispa äggulorna, maizenan och sockret pösigt med elvisp. Häll upp mjölken i en kastrull, skär vaniljstången på ledden och skrapa ur fröna och tillsätt dem tillsammans med stången till mjölken och koka upp det. 

Vispa ned vaniljmjölken i äggulorna. Häll sedan tillbaka det i kastrullen och värm det under ständig omrörning på medelvärme, det får inte koka. Efter ca 5 minuter bör krämen vara lagom tjock och häll då över den med hjälp av en slickepott i en ren kall skål och rör sedan ner 50 g smör. Rör jämt.

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0