Chokladbiskvier

Chokladbiskvier kan vara den godaste kondisbiten som finns och idag gav jag det ett försök att baka själv. En sak jag har kunnat konstatera efter jag kom hem från landet och började baka - min ugn mår inge vidare. Själva mandelbiskvierna skulle vara inne i ugnen 8-9 minuter - min första plåt fick vara inne 15 minuter och de var bleka och helt obakade inuti. Den andra plåten lät jag vara inne i typ 20 minuter och då äntligen fick de lite färg och var ganska lagom i konsistensen. Jag tror inte ni ska skrämmas av receptet, vår ugn sjunger helt enkelt på sista versen. Smakade precis en och den gled ner fint! 
 
Jag orkade inte temperera chokladen och jag tror det krävs om man vill att chokladen ska bli hård och knäckig när man äter dem. Det fungerade alldeles utmärkt att smälta chokladen som vanligt. 
 
Ja och de tekniska problemen var inte slut än, systemkameran påstod att den inte hade något batteri i sig och ville inte fota.. Så min gamla kompaktkamera fick rycka in!
 
 
CHOKLADBISKVIER
500 g mandelmassa
2 äggvitor
 
200 g smör
3 dl florsocker
2 msk kakao
1 äggula
1 msk grädde
 
200 g mörk choklad
Lite smör om du använder blockchoklad
 
Sätt ugnen på 175-200 grader och riv mandelmassan. Vispa ihop mandelmassan och äggvitorna till en jämn smet. Spritsa eller klicka ut smeten till cirklar, jag gjorde mina ca 5 cm i diameter. In i ugnen 8-9 minuter (som sagt jag behövde ha inne mina längre..). Låt dem svalna - helt på galler. 
 
Vispa ihop ingredienserna till chokladsmörkrämen. Smaka av och anpassa den till hur du vill ha den. Bred den på biskvierna lite toppigt. Ställ in dem i kylen 30-60 minuter.
 
Smält chokladen och låt den svalna lite. Doppa biskvierna i chokladen och ställ in i kylen för att stelna.
 
De klarar sig i kylen några dagar och det går utmärkt att frysa dem.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0