Lime & Kokoscupcakes

Baksuget blev för stort så jag prövade att baka i vår underugn och det gick ganska bra faktiskt. Det fick bli cupcakes, det var ett tag sen och de är alltid uppskattade. Det finns ett problem med cupcakes och det är att de ofta blir allt för söta. De här däremot tycker jag fick den perfekta balansen mellan syrligt och sött. Kokosfrostingen är jag väldigt nöjd med, den blev alldeles len - både i smak och konsistens.
 
 
LIME & KOKOSCUPCAKES
1 ägg
1 ägggula
1 tsk vaniljpulver
0.5 dl kokosmjölk
0.5 dl mjölk
Skal från en lime
2 dl socker
3.5 dl vetemjöl
2 rågade tsk bakpulver
100 g rumstempererat smör i kuber
saft från en halv lime
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop äggen, vaniljpulvret, kokosmjölken och mjölken. Ställ åt sidan. Vispa ihop limeskalet, socker, vetemjöl och bakpulver. Tillsätt smöret successivt medan du vispar på lägsta hastigheten tills det inte finns några smörklumpar längre. Tillsätt äggblandningen långsamt medan du fortsätter att vispa. När du hällt i all äggblandning börjar du vispa på medelhastighet till det blir luftigt (ca 2 minuter). Vispa försiktigt ner limesaften.
 
Fördela smeten i muffinsformar, fyll upp ca 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Prova med en sticka. Låt svalna, helst på galler.
 
FROSTING
100 g cream cheese
1 dl florsocker
2.5 dl grädde
0.5 dl kokosmjöl
0.5-1 dl riven kokos
 
Vispa cream cheese och florsocker jämt, tillsätt grädden och vispa fluffigt. Vispa ner kokosmjölken successivt och håll koll så det inte blir för löst. Vispa därefter ned den rivna kokosen, mängden kokos bestämmer du själv. Spritsa eller bred frostingen på dina cupcakes. Jag "rullade" mina i kokos och tycker det blev fint!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0