Vit chokladkladdkaka

Min morfars syster kom på besök idag och jag erbjöd mig att baka för jag har länge velat prova vit kladdkaka. Mina kusiner hade gjort en god för någon månad sedan så jag fick receptet av dem. Dock så la jag till lite choklad och hallon.

Ursäkta urdåliga bilder - min kamera är hemma och jag är på landet.

VIT KLADDKAKA
100-120 g vit choklad
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2.5 dl vetemjöl
1-3 msk citronsaft
Sätt ugnen på 150 grader och bröa en form med kokos. Smält vit choklad och smör tillsammans i en kastrull. Rör ihop äggen, vaniljsockret, sockret och vetemjölet. Tillsätt smöret, chokladen och citronsaften och rör det till en jämn smet. Häll i formen och tryck i lite färska eller frysta hallon. Enligt receptet ska den vara inne 25-35 minuter - min var inne 37 minuter och var fortfarande på gränsen till för kladdig. Låt den svalna i kylskåp i några timmar så den sätter sig innan servering.
Vi åt den tillsammans med vaniljglass och jordgubbar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0