Flädermousse

Den här moussen blev supergod och verkligen sommrig!

FLÄDERMOUSSE 1 lager till liten tårta
2 gelatinblad
2 dl grädde
1 ägg
1 dl koncentrerad fläderblomsaft

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Vispa grädden hårt. Dela ägget och rör ned gulan i grädden. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull tillsammans med saften. Rör ned det i en tunn stråle i smeten. Vispa äggvitan hårt och vänd ned det i smeten. Låt stå kallt i 2-3 timmar.

Min mousse blev konstig efter den stått i kylen. Den "delade" sig - saft/gelatinblandningen låg i botten och mousset över. Jag vet inte vad som hände men jag använde moussen ändå och den var god. Jag ska pröva göra den en gång till för att se om det händer igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0