Morotskaka

Igår slog baksuget till rejält, så det fick bli en morotskaka. Det här var första gången jag prövade mig på att göra en morotskaka och jag använde mig av Leilas recept.

Kakan gick åt fort som bara den under dagen och alla "åh:ade" sig över hur god den var!
Jag gjorde 1.5 sats av frostingen och det blev väldigt rikligt (och gott!). I receptet nedan är det en sats.

MOROTSKAKA
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
(0.5 tsk ingefära - hade jag inte i)
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser separat och vänd sedan ner dem i äggsmeten. Tillsätt solrosolja och de rivna morötterna. Fyll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter, den ska inte vara kladdig - prova med en sticka.
Låt svalna.

FROSTING
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av en lime
100 g Philadelphiaost

Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt med elvisp. Bred frostingen över kakan.

Jag hade även rostade kokosflingor på kakan, mest som dekoration men också för att det blir gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0