Citron & Vanilj Cupcakes



En vän till vår familj skulle ha sin femtioårsfest idag och jag blev ombedd att göra cupcakes till den. Jag valde att göra Choklad & Dumle (som jag gjort tidigare), Citron & Vanilj och Tranbär & Vit choklad. Jag har inte smakat Citron&Vanilj och Tranbär&Vit choklad så det ska bli kul att höra hur de smakade. Dock så smakade jag frostingarna och jag tyckte de var supergoda!

CUPCAKES (12 st)
120 gram smör
2,5 dl socker
2 ägg
Skal av 2 citroner eller en stor
Saft från en citron
2 tsk vaniljsocker
180 gram vetemjöl
1,2 dl mjölk
Lite salt

Sätt ugnen på 180 grader. Lägg det rumstempererade smöret i en bunke och häll i sockret. Vispa. Knäck ner ett ägg i taget, vispa noga emellan varje ägg. Riv citronskalet (bara det gula yttersta). Ner med skal, juice och vaniljsockret i smeten och vispa ytterligare någon minut. Blanda mjöl, bakpulver samt salt i en separat skål. Häll ner hälften av mjölblandningen och vispa. Tillsätt därefter hälften av mjölken och fortsätt vispa. Därefter slutet av mjölket och mjölken - vispa tills det inte är några klumpar. Häll ner smeten i formarna, 2/3 är lagom - ej mer.
In i ugnen drygt 20 minuter, mina fick ingen färg men det gör ingenting förutom att det ser lite blekt ut.

FROSTING
125 gram smör
9 dl florsocker
2 tsk (lite rågade) vaniljsocker
6 msk mjölk
Karamellfärg

Smöret ska vara rumsvarmt. Kör med elvispen lite i smöret så det blir mjukt tillsätt därefter lite florsocker och mjölk i taget och vispa ner det. Börja dock med att röra samman florsockret med smöret - annars kan det fara all världens väg. Tillsätt vaniljsocker tillsammans med florsockret i slutet. Karamellfärgen brukar jag ta i sist av allt och prövar då mig fram hur mycket som behövs. Spritsa eller bred det sedan på cupcakesen.

Kommentarer
Postat av: Klara

Hur mycket bakpulver ska det vara i? Jag tror att du missade att skriva det..

Annars så tack för en jättemysig blogg :D

2011-05-09 @ 20:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0