Chocolate Raspberry Cake



Tårta blev det också idag, det var väldigt gott med hallon- och chokladkombinationen. Spritsade glasskrämen ovanpå för jag fick lite över och den såg lite tom ut. Tårtbotten blev väldigt bra och var lätt att skära.

CHOKLADTÅRTBOTTEN (20 cm form)
50 gram smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Smält smöret tillsammans med mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.Slå över smörblandningen över äggvispet och rör till en jämn smet. Blanda och sikta ner de torra ingredienserna i smeten, rör om. Gräddas i den nedre delen av ugnen i 175 grader ca 35-40 min. Öppna inte ugnsluckan i onödan.

GLASSKRÄM
2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde

Vispa ihop mjölk och marsanpulver till vaniljkräm, ställ in i kylskåpet några minuter för att stelna. Vispa grädden. Rör ihop vaniljkrämen och den vispade grädden.

HALLONGRÄDDE
2,5 dl vispgrädde
Hallon
Socker

Jag vispade först grädden och blandade sedan i hallonen (jag tror vi hade ca 2 dl) som jag mosat med en gaffel. Smaka av och ta i lite socker om ni tycker det är för sött. Om grädden blir för lös så går det bra att vispa lite.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0