Kolapannacotta med lingon och kanderade mandlar med havssalt

Igår hade jag min kompis Mathilda över tillsammans med hennes pojkvän. Det var jättretrvevlig och framförallt för att jag äntligen fick träffa Jimmie! Till efterrätt åt vi kolapannacotta som jag tycker blev god (och de andra också tror jag! ;) ) och något jag definitivt skulle kunna göra igen, superlätt var det dessutom!
 
 
 KOLAPANNACOTTA
2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
en halv burk kokad kondenserad mjölk/dulce de leche
1 krm vaniljpulver
 
100 g mandlar
0.25 dl vatten
0.75 dl socker
1 tsk havssalt
 
Blötlägg geltainbladen i kallt vatten i 5 minuter. Värm grädde, kolan och vanlijpulvret så det blandar sig. Det sak inte koka. Rör ner gelatinbladen till det blandar sig. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i några timmar.
 
Rosta mandlarna i torr stekpanna tills de blir genomvarma. Häll över dem på en tallrik. Tillsätt vatten, socker och salt i stekpannan och låt det koka tills det blir gyllenbrunt, ta av stekpannan från plattan och rör ner mandarna snabbt. Häll över mandlarna i en bakplåtsklädd form. När de svalnat kan du hacka upp dem i lagom storlek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0