Hallonpaj med vit chokladsmuldeg

Hade hallon i frysen och ville göra något i min pajform från Pillivuyt som jag fick förra julen. Så slängde ihop en paj som blev väldigt god, valde att inte ha något socker på hallonen för smuldegen är så söt plus att det är vit choklad i den. Pajen är mitt bidrag till Månadens sötsak.
 
 
HALLONPAJ MED VIT CHOKLADSMULDEG
225 g hallon
ev. 1 msk potatismjöl
125 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1 dl strösocker
en näve vita chokladknappar
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda socker, mjöl, vit choklad och kokosflingor i en bunke. Dela smöret i tärningar och tilllsätt dem till mjölblandningen. Arbeta ihop degen till en smulig deg. Häll över hallonen i pajformen och pudra ev över lite potatismjöl. Smula smuldegen över hallonen. Baka i ugnen ca 20 minuter.
 
RASPBERRY CRUMBLE WITH WHITE CHOCOLATE
225 g raspberrys
125 g butter
120 g wheat flour
35 g coconut flakes
85 g caster sugar
White chocolate buttons
 
Heat the oven to 200-225 degrees. Mix sugar, flour, white chocolate and coconut flakes in a bowl, add the butter in small pieces. Use your hands to crumble the mix. Add the raspberrys to a pie dish and add the crumbles on top. Bake in the oven for about 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0