Amerikanska pannkakor - nytt recept!

Amerikanska pannkakor har jag gjort ett antal gånger tidigare och alltid blivit nöjd men idag kände jag att det var dags att ändra lite i receptet! Sagt och gjort - den största förändringen är att jag lagt till lite kardemumma i smeten vilket jag verkligen rekommenderar! 
 
 
AMERIKANSKA PANNKAKOR
2.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
2.5 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg
0.5 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
 
Blanda de torra ingredienserna (en nypa salt kan vara gott att ha i också). Vispa ner smöret och mjölken och tillsätt sedan ägget och vispa till en jämn smet. Tillsätt därefter vaniljsockret och kardemumman och rör tills det fördelat sig jämt. Kan verkligen rekommendera att grädda pannkakorna i en plättlagg men annars går det hur bra som helt med en vanlig stekpanna. Ungefär 10-12 cm i diameter är lagom.
 
Mina serverade jag med hallon och blåbär som jag kokat upp och tillsatt lite florsocker och vaniljsocker till. Även en kula glass slank med, men då blir det nästan lite mer en efterrätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0