Raspberry & Vanilla Buttercream Cupcakes



Idag firade vi min morfar och jag passade på att baka till fikat. Det fick bli hallontema och de här cupcakes blev goda, eventuellt skulle jag vilja ha mer hallon i smeten nästa gång. Jag spritsade med min nya tyll för första gången och det är andra gången jag spritsar överhuvudtaget. Jag prövade mig fram och blev nöjd med ganska många. Avsluten var ganska svåra, tror min frosting var lite hård - jag får ta i lite mer mjölk nästa gång.

RASPBERRY CUPCAKES (ca 10 normalstora)
2 ägg
1,5 dl strösocker
150 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl hallon (Ev. lite mer om man vill ha rikligt med hallon)
Potatismjöl till hallonen

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda ner det i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör försiktigt ner i smeten. Skaka hallonen i en påse med lite potatismjöl. Vänd ner 1,5 dl av hallonen i smeten. Fyll formarna till drygt hälften, avsluta med att trycka ner ett par hallon på toppen. Grädda dem mitt i ugnen på 180 grader i ca 15-20 minuter.

VANILLA BUTTERCREAM FROSTING
125 gram smör
9,4 dl florsocker
6 msk mjölk eller grädde
2 tsk vaniljsocker
Karamellfärg

Smöret ska vara ganska mjukt, micra ca 10 sekunder om det är för hårt. Vispa smöret mjukt och krämigt med en elvisp. Ha därefter i florsocker och mjölk i omgångar. Därefter ska vaniljsockret röras ner och karamellfärg om så önskas. Jag hade i ungefär fem droppar. Om frostingen skulle bli för hård - ha i mer mjölk. Spritsa eller bre på cupcakesen när de svalnat. Om du vill dekorera dem gör det på en gång, frostingen stelnar nämnligen efter ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0