Purple ombre cake

I slutet av 2013 fyllde min mormor år och nu i början av 2014 fyllde min kusin år och idag firade vi dem med en fika hos mormor och morfar. Mormor hade bakat en supergod bullängd med nötter och jag blev tillfrågad att baka en tårta. Jag valde att göra en ombretårta i olika toner av lila som jag använde pastafärg för att få till.
 
Tårtan är fylld med limemousse och kokosmousse och täckt med marängfrosting som jag bränt med min brännare. Kombinationen var väldigt lyckad!
 

 
LIMEMOUSSE 1 lager i 20-24 cm tårta

0.5 dl limesaft (2 limefrukter)
2-3 gelatinblad
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl matlagningsyoghurt
0.75 dl socker
1 tsk rivet limeskal
 
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten minst 5 minuter. Värm upp limesaften och rör ned gelatinbladen, ställ åt sidan. Vispa grädden fluffigt men inte hårt. Vispa creme fraichen, matlagningsyoghurt och socker på låg hastighet tills sockret löst sig. Tillsätt det rivna limeskalet och limesaften och rör ihop. Tillsätt grädden och vänd ihop det försiktigt. Fyll tårtan direlt om den är i en form eller låt stå i kylen i en timme för att stelna något.
 
KOKOSMOUSSE
2 dl creme fraiche
2 dl socker
1.5 dl kokosflingor
2 dl vispgrädde
 
Vispa ihop creme fraiche och socker tills det blrjar tjockna och likna grädde i konsistensen. Rör ner kokosflingorna och ställ in i kylen. Bäst blir moussen om den får stå i kyl under natten men det går även bra att göra den samma dag. När du ska fylla tårtan så vispa grädden och vänd ihop med kokosmoussen. Fyll tårtan. TIll just denna tårta gjorde jag halva receptet.
 
MARÄNGFROSTNING
3 äggvitor
2.25 dl socker
 
Vispa äggvitor och tillsätt lite socker i taget. Vispa sedan marängen över ett vattenbad så sockret löses upp, fortsätt vispa i ett kallt vattenbad tills marängen är kall. Täck tårtan och bränn eventuellt av med en brännare.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh, vacker! Ser jättegod ut :)

Svar: Tusen tack! Det var den verkligen :)
patisseries.blogg.se

2014-02-19 @ 20:35:43
URL: http://lisascupcakery.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0