Bröllopstårtor

Bloggen är lite uppochner just nu för jag har bilder utspridda på två olika datorer. Dock har jag bilder på bröllopstårtorna tillgängliga så här kommer dem!
 
Tio tårtor blev det totalt varav en liten glutenfri en. Alla är fyllda med hallonmousse och vaniljmousse samt täckta med marsipan. Bottnarna har jag gjort enligt principen lika delar. Blommorna har jag gjort i flowerpaste och runt tårtorna sitter ett sidenband. 
 
 
VANILJMOUSSE
2 dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås (marsan fungerar bra)
0.5 dl socker
0.25 tsk vaniljpulver
3 blad gelatin
2 dl vispad grädde

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Rör ihop creme fraiche,vaniljsås,socker och vaniljpulver i en bunke. Ta lite av såsen (ca 1.5 dl) och lägg i en kastrull och värm det lite så att sockret smälter, passa för att inte ha för varmt, 3an är bra och rör i princip hela tiden. Dra katrullen åt sidan. Krama ur gelatinbladen och lägg dem i kastrullen tillsammans med den varma såsen. När gelatinet smält rör ner det med den kalla röran till allt är blandat. 
Vispa grädde och vänd sedan ihop det och låt stelan i kyl alternativt fyll din tårta i sin form och låt stelna i kyl. 
 
 
 
 
 
 
HÖG GLUTENFRI TÅRTBOTTEN 10 cm

1 ägg
0.5 dl socker
0.5 dl potatismjöl
0.25 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker lätt och luftigt. Vänd ner potatismjölet blandat med bakpulvret. Grädda i en bakplåtsklädd form i 10-15 minuter. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0