Minisemlor

Semmelsäsongen har börjat!
 
Det bästa med minisemlor är att man orkar så många fler! De här blev väldigt goda, men jag skulle vilja ha dem ytterligare lite luftigare och lättare. De andra verkade dock inte hålla med mig utan tyckte de nästintill var perfekta. Nästa gång ska jag testa att ta vetemjöl special och min mormor tipsade om att ha i lite bakpulver.
 
Jag gjorde dubbel sats så hälften fick bli vaniljbullar och hälften dessa semlor. 
 
 
MINISEMLOR ca 18-20 st
75 g smör
2.5 dl mjölk
25 g jäst för söta degar
65 g socker
1 tsk stött kardemumma
lite salt
430-450 g vetemjöl
 
Smält smöret och häll i mjölk och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över degspadet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumam och salt och därefter mjölet i omgångar - ju mer mjöl desto torrare bulle. Jobba degen i ca 5 minuter i maskin, 10 minuter för hand. Låt jäsa i ca 40 minuter. Rulla degen till små bollar och låt jäsa under bakduk på plåt ca 30 minuter. Pensla med vispat ägg och in i ugnen på 225 grader i 10 minuter.
 
Låt svalan och skär sedan av locket och fyll med mandelmassa och grädde. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

SV ja den är såld nu tyvärr...

2013-02-16 @ 14:51:49
URL: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0