Silviakaka

Denna kaka bjöd min kompis på för ungefär två år sedan och det var första gången jag hörde talas om den. I efterhand har jag förstått att det är en klassisk kaka och enkel och god är vad den är!
 
 
SILVIAKAKA
3 ägg
3 dl socker
1.5 dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
 
150 g smör
1.5 dl socker
2 äggulor
2-3 tsk vaniljsocker
 
riven kokos
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner vattnet och sedan vetemjöl och bakpulver. Grädda i en långpanna eller form, jag använde en form med måtten 20x30 lite drygt. Den ska vara inne 15-20 minuter ungefär, men det beror på hur stor form du använder. Pröva med sticka för att se om den är klar. 
 
Blanda ihop allt till glasyren (inte kokosen) och värm på låg temperatur tills sockret smält och den fått en fin konsistens. Fördela över den kalla kakan när glasyren svalnat något. Ta över den rivna kokosen så den täcker glasyren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0