Chokladbisvier x 3

I helgen ska jag bjuda mina kompisar på fika och jag har börjat baka lite som jag fryst in. Igår gjorde jag tre olika sorters biskiver. Alla tre är fyllda med tryffel, den mörka med mörkchokladtryffel, den vita med kokosflingorna är fylld med vitchoklad/limetryffel och den enkla vita är fylld med vitchoklad/passionsfruktstryffel. 
 
Den med den mörka chokladen var verkligen super, de andra tyckte jag också om väldigt mycket men de har lite oväntade smaker - friska!
 
De med mörk tryffel har blivit uppätna, men de båda vita har jag fryst in till helgen plus att jag gjorde vanilga biskvier och även de är i frysen. 
 
 
BISKVIER ca 40 små
500 g mandelmassa
2 äggvitor
 
Vispa ihop mandelmassan med äggvitorna, spritsa eller klicka ut smeten på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i ungen 8-10 minuter. De kan behöva vara inne lite längre om du gör större. Låt de svalna, helst på galler. 
 
MÖRK CHOKLADTRYFFEL
150 g mörk kvalitetschoklad
4 msk vispgrädde
2 msk smör
 
Koka upp vispgrädde tillsammans med smör. Smält chokladen i vattenbad eller i mikro. Vispa ner gräddsmöret i chokladen - ställ den för att stelna till. Min tryffel blev lite för hård för att ha på biskvierna så jag rörde ner lite mer grädde. Bred toppigt på biskvibottnarna och ställ i kylen ca 30 minuter. Doppa sedan i smält mörk choklad.
 
VIT CHOKLAD/PASSIONSFRUKTSTRYFFEL ca 20 biskvier
200 g vit choklad
0.5 dl vispgrädde
25 g smör
2 passionsfrukter
 
Värm upp grädden tillsammans med smöret och tillsätt sedan chokladen (hackad). Rör tills chokladen är helt smält. Passera passionsfrukterna genom en sil ner i chokladen - rör tills det är blandat. Ställ i kylen tills den fått lagom konsistens. Bred på biskvibottnarna och ställ i kylen ca 30 minuter. Doppa i smält vit choklad. 
 
VIT CHOKLAD/LIMETRYFFEL ca 20 biskvier
200 g vit choklad
0.5 dl vispgrädde
25 g smör
Saft från en halv lime
 
Gör på samma sätt som ovan.
 
På alla tre recept gjorde jag halv sats, den vita tryffel gjorde jag tillsammans och delade upp det i hälften/hälften och tillsatte sedan saften. 
 

Vit choklad/Passionsfrukt
Det regnade lite..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0