Crème Brûlée


Vi hade en gäst när min lillebror fyllde år som var laktosintolerant och så ville jag gardera mig ifall någon inte tyckte om tårtan. Det fick bli laktosfria crème brûléer!

Receptet är till fyra-fem portionsformar.

INGREDIENSER
1 vaniljstång
3 dl grädde¨
3 äggulor
50 g socker

TILL GRATINERING
Strösocker

Sätt ugnen på 190 grader. Skär vaniljstången på långden. Värm vaniljstången försiktigt tillsammans med grädden i 10 minuter. Vispa samtidigt äggula och socker poröst. ta upp vaniljstången ur grädden och skrapa ner fröna i grädden. Rör om och låt koka upp. Vispa sedan ner grädden i äggblandningen, lite i taget och gansak försiktigt. Fyll smeten i ugnsäkra formar. Ställ dem i ugnen i vattenbad i 30 minuter. Låt svalna helt. Kyl i minst en timme.
Strö sockret över den stelnade gräddkrämen. Bränn med en brännare.

Jag hade två plåtar i ugnen och det är inget jag rekommenderar då värmen inte fördelar sig jämnt över formarna.

Fick höra att det var restaurangklass på dem och till och med en gäst som inte gillar crème brülée i vanliga fall tyckte verkligen om denna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0