Choklad & Dumle Cupcakes



Idag bakade jag cupcakes igen. Jag prövade choklad med dumlefluff som frosting och de blev riktigt goda! Själva cupcaken med chokladsmak skulle jag kunna äta utan frosting för den var så god - alldeles lagom seg och saftig. Frostingen smakar som varm glass fick jag höra - gott alltså! En bra kombo.

CUPCAKE (12 st normalstora)
100 gram smör
2.5 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
4 matskedar kakao
1.5 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa socker och ägg pösigt. Blanda de torra igredienserna och rör sedan ner dem i äggblandingen. Blanda sedan ner det smälta smöret. Fördela smeten i formarna (som helst står i en muffinsform för att de inte ska flyta ut), fyll formarna ungefär till 3/4. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter (15 minuter tog det i min ugn).

FROSTING
3 dl grädde
180 gram dumlekola

Värm grädden i en kastrull, det får inte börja koka. Ta i dumlen och rör tills den har smält, det får fortfarande inte koka. När dumlen smält och det blandat sig ordentligt så ställ in blandingen i kylen i minst 5 timmar - helst över natten. Vispa dumleblandningen (direkt från kylen) som grädde till ett fast fluff och spritsa sedan eller bre över cupcakesen.


Dekorera om du vill - jag tyckte de såg lite tomma utan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0