Kokos & Mjölkchoklad Cupcakes



Igår gjorde jag cupcakes, andra gången jag testade. Sist gjorde jag en cream cheese frosting och den gillade jag inte så nu ville jag prova något annat och hittade massa recept som såg goda ut hos Bakpassion. Jag tog och gjorde en egen kombination av hennes recept och det resulterade i denna kokoscupcake med Marabou Mjölkchoklad-ganache. Dock tror jag inte att jag vispade ganachen tillräckligt alternativt hade den för varmt när jag tog fram den då den blev lite rinnig och höll inte formen.

Den blev riktigt god och inte alls så sötsliskig som jag misstänkte att den skulle bli - alldeles lagom söt blev den.

CUPCAKE
170g smör, rumstemperatur
2,4 dl socker 
3 ägg
2 tsk vaniljsocker (eller 1 tsk vanilj extrakt)
3,5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
en nypa salt
1,2 dl mjölk + en gnutta vinäger
3 dl kokos (rosta i en torr stekpanna med hög värme och rör om tills det blir gyllenebrunt (akta så det inte bränns)

FROSTING
3 dl grädde
200 g Marabou Mjölkchoklad

Frostingen/Ganachen ska stå minst 4 timmar i kylskåp innan den används, helst över natten (min stog över natten).
Börja med att värma grädden på en platta (får INTE koka!) och lägg i chokladen så den smälter. Den måste vara helt smält innan man ställer kastrullen svalt.

Sätt ugnen på 160 grader. Sikta ihop de torra ingredienserna i en skål (ej kokos och socker). Blanda mjölken och vinägern i ett glas.
Rosta kokosen tills den blir gyllenbrun.
Vispa smör och socker pösigt, tillsätt därefter ett ägg i taget.
Tillsätt halva mjölken under låg hastighet, sedan hälften av de torra ingredienserna. Repetera.
Skeda slutligen i kokosen, spar lite till garnering om du vill.
Fyll formarna till 3/4 och grädda i ca 20 minuter. Låt svalna.
Vispa upp frotingen/ganachen som grädde (om man vispar för länge kan den bli gryning). Bre eller spritsa sedan på frostingen/ganachen.





Jag har inga bra verktyg för att göra cupcakes än så därför ser de ut som de gör, men goda blev dom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0