Gino



Igårkväll gjorde jag den här enkla men goda efterrätten. Jag valde att göra i portionsformar, men man kan göra dem i vilka formar man vill. Jag hade blåbär i och den fick mycket beröm, mycket tack vare blåbären som gör att det blir som en "sås" i botten. Recepten till ginos är väldigt flytande, man tar i vad man gillar och hur mycket man vill av det. Igår gjorde jag till tre personer och vi tyckte det här var en lagom och god blandning.

En banan
Två kiwi
3 matskedar frysta blåbär
3 jordgubbar
60 gram vitchoklad

Sätt ugnen på ungefär 225 grader. Börja med att skiva frukten, jag brukar lägga dem i lager (i ordningen ovan) när jag använder portionsformar annars rör jag bara ihop det till en blandning. Jag skivar även frukten i ganska små bitar så de blir lagom tuggor.
Hyvla den vita choklad och lägg ovanpå frukten så att allt täcks (hur mycket man tar beror självklart på hur mycket man gillar vit choklad!). Sedan är det bara att stoppa in dem i ugnen, de är klara när chokladen smält och precis börjar få lite färg. Om man låter dem stå inne för länge så blir chokladen torr. Frukten ska ha hunnit bli ljummen.
Servera som de är eller med vanliljglass.

En portion av just den här ginon är ca 160 kcal utan glass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0